Vergelijkend onderzoek taxi’s: taxi Pijnacker 

Na wekenlang in de boeken te hebben gedoken en onze hersenen eindeloos gekraakt te hebben is het eindelijk tijd voor onze groep om te beginnen met een onderzoek. Het onderzoek naar taxi’s, met name taxi Pijnacker. Omdat de meeste leden van de groep uit taxi Pijnacker en omstreken komen vonden wij dit een goed onderwerp om verder uit te zoeken. De voorbereiding van ons onderzoek heeft ongeveer 14 maanden gekost, we hopen dan ook dat we in dit korte onderzoeksverslag onze resultaten over taxi Pijnacker duidelijk kunnen weergeven en blijvend kunnen overbrengen. Omdat de leden uit onze groep anoniem willen blijven kunnen we geen namen noemen, dit zou namelijk de resultaten van het onderzoek nadelig kunnen beïnvloeden. Hoe we ons praktische onderzoek hebben aangepakt zal nu uiteengezet worden. Om te beginnen zijn we een enquête gestart. We hebben mensen de volgende opties gegeven:

  • Taxi Delft
  • Taxi Delfgauw
  • Taxi Delfgauw
  • Taxi Nootdorp
  • Taxi Nootdorp
  • Rayontaxi

Waarna we ze de volgende vraag hebben gesteld: Over welke taxi kunt u ons het meest positieve verhaal vertellen?
85% van de mensen antwoordde met taxi Pijnacker. Wat we daarna gingen behandelen was vooral van belang: we gingen wekenlang goed en slecht nieuws verspreiden over allerlei taxi’s. Wat we hierbij niet hadden verteld was dat dit nieuws was verzonnen. We wilden testen of men gevoelig was voor zogenaamd gevoelig nieuws.

Taxi Pijnacker op nummer één

Taxi Pijnacker op de eerste plaats, dat werd al snel duidelijk. Omdat we niet louter onze resultaten willen delen maar ook een mooie ervaring met jullie willen delen volgt nu het mooie verhaal van mevrouw R. uit Pijnacker, die taxi Pijnacker vijf weken geleden bestelde. Deze rit staat haar nog erg goed bij, ondanks dat ze de leeftijd van tachtig heeft bereikt. Op een regenachtige dag in oktober werd mevrouw R. niet goed. Ze voelde het aan haar hart, aan haar ledematen die trilden. Er stond een rit gepland, ze zou namelijk naar haar dochter toe. Die had wegens omstandigheden geen auto tot haar beschikking en kon eveneens niet naar haar moeder, mevrouw R. toe. Omdat mevrouw R. uit fatsoen de taxirit niet wilde annuleren en goede verhalen over taxi Pijnacker hoorde besloot ze de taxi gewoon te laten. In de taxi klaarde ze iets op, maar dit was helaas van korte duur. Toen mevrouw R. een paar woorden vertelde over hoe ze zich voelde vroeg taxi Pijnacker niet langer door en bracht haar naar de eerste hulp. Niet alleen het brengen, de chauffeur bleef ook nog eens de hele avond bij haar. Hij belde haar dochter en regelde een gratis taxi voor de dochter zodat zij haar moeder kon bezoeken. Dit was een erg bijzondere en fijne situatie voor mevrouw R. Wat dit verhaal laat zien is dat taxi Pijnacker niet voor niets zo goed uit de test kwam en het nep-nieuws het minste invloed maakte op de Pijnacker-keuze.

Nep-nieuws beïnvloedt de klant

We hebben onder andere kunnen concluderen dat nep-nieuws de klant beïnvloedt. Dit gegeven is natuurlijk allang bekend, maar aangezien wij benieuwd waren hoe dit doorwerkte in de beslissing en antwoorden van mensen wilden wij dit op deze manier aantonen. Toen we de mensen namelijk vertelden dat het nieuws nep was, veranderen ze vrij snel weer van mening, namelijk het allereerst gegeven antwoord. En dat is opmerkelijk maar toch hoe de mens in elkaar zit. Men is gevoelig voor externe factoren, voor informatie, of deze nou echt of nep is. Het blijft een enorm interessant gebied, vonden wij als groep. Kijkt u ook eens op de site Rayontaxi.com.