Wat is zoekmachine optimalisatie en linkbuilding?

Zoekmachine optimalisatie, ook bekend als SEO, is de praktijk van het verhogen van het aantal en de kwaliteit van bezoekers aan een website door het verbeteren van rankings in de algoritmische zoekmachine resultaten. Uit onderzoek blijkt dat websites op de eerste pagina van Google bijna 95% van de klikken ontvangen en uit onderzoeken blijkt dat resultaten die hoger op de pagina worden weergegeven, een hogere klikfrequentie (CTR) en meer verkeer ontvangen. Er zijn ook verschillende andere dingen die kunnen worden weergegeven in de zoekresultaten van Google, zoals kaartvermeldingen, video’s, grafieken en meer. Zoekmachine optimalisatie kan ook het verbeteren van de zichtbaarheid in deze resultaten omvatten. Een zoekmachine optimalisatie bestaat uit “onsite SEO” en “offsite SEO”. Deze activiteiten vereisen expertise, vaak van meerdere personen omdat ze verschillende vaardigheden vereisen die nodig zijn om ze op een hoog niveau uit te voeren. Onsite zoekmachine optimalisatie verwijst naar activiteiten op een website om de organische zichtbaarheid te verbeteren. Dit houdt grotendeels in het optimaliseren van de inhoud van een website om de toegankelijkheid, relevantie en ervaring voor gebruikers te verbeteren. Enkele van de typische activiteiten omvatten het trefwoordenonderzoek en de gebruikerservaring. Offsite zoekmachine optimalisatie verwijst naar activiteiten die buiten een website worden uitgevoerd om de organische zichtbaarheid te verbeteren. Dit wordt vaak ‘linkbuilding’ genoemd. Het doel is om het aantal gerenommeerde links van andere websites te vergroten. Offsite SEO omvat onder andere:

  • Content Marketing
  • Digitale PR
  • Communicatie met journalisten, bloggers, influencers of webmasters om links naar een website te verdienen

Hoe werkt zoekmachine optimalisatie?

Google gebruikt meer dan 200 signalen bij het scoren van zoekresultaten en zoekmachine optimalisatie omvat technische en creatieve activiteiten om enkele van die bekende signalen te be├»nvloeden en te verbeteren. Het is vaak handig om niet te veel te focussen op individuele positiesignalen en te kijken naar het bredere doel van Google om de beste antwoorden voor zijn gebruikers te bieden. Met zoekmachine optimalisatie wordt ervoor gezorgd dat een website toegankelijk is, technisch verantwoord, dat er woorden worden gebruikt die door mensen in de zoekmachines worden ingevoerd en er een uitstekende gebruikerservaring wordt geboden, met nuttige en hoogwaardige inhoud van experts die helpt antwoorden te bieden op de zoekopdracht van de gebruiker. Google heeft een zeer groot team die de kwaliteit van zoekresultaten evalueren. Dit team zit verborgen in een algoritme. De richtlijnen van Google’s zoekkwaliteiten bieden veel details en voorbeelden van wat Google classeert als hoge of lage kwaliteit van content en websites. Tevens leggen ze de nadruk op het belonen van sites die duidelijk hun expertise, autoriteit en vertrouwen (EAT) laten zien. Google gebruikt een algoritme op basis van een hyperlink (ook wel ‘PageRank’ genoemd) om de populariteit en autoriteit van een pagina te berekenen. Zoekmachine optimalisatie kan daarom ook activiteiten bevatten om het aantal en de kwaliteit van ‘inkomende links’ naar een andere website te verbeteren. Deze activiteit staat van oudsher bekend onder de naam ‘linkbuilding’, maar is eigenlijk gewoon een merk online promoten, bijvoorbeeld via content of digitale PR. Relevante en gerenommeerde websites die naar een website linken, is een sterk signaal voor Google dat het van belang kan zijn voor zijn gebruikers en kan worden vertrouwd om te worden weergegeven in de zoekresultaten voor relevante zoekopdrachten.

Hulp nodig?

Linkbuilding Specialist voert opmerkelijk succesvolle SEO-campagnes uit in de meest concurrerende sectoren, met behulp van een unieke combinatie van technische en creatieve expertise. Er is niets erger dan opdringerige verkopers, daarom gebruikt www.linkbuildingspecialist.nl er geen. Dus als je jouw webdesign of zoekmachine optimalisatie wilt bespreken, neem dan een kijkje op de website of neem gewoon contact op voor een gesprek.